W Japonii wielką wagę przykłada się do świeżości sprzedawanego towaru. Wcale się więc nie zdziwiłem, gdy przeczytałem o innowacyjnej etykiecie, która wykrywa i pokazuje świeżość sprzedawanego towaru.
Konsumenci na całym świecie dokładnie sprawdzają etykiety towarów spożywczych przed zakupem. Termin ważności na standardowej etykiecie jednak łatwo zmienić i wprowadzić kupującego w błąd. Jest to niestety dość częsty problem. Ale nie w Japonii…
Japońska firma TO-GENKYO zaproponowała proste rozwiązanie – specjalne naklejki informujące o świeżości produktów. Taka etykieta zmienia kolor w reakcji na amoniak ulatniający się z pokarmu, gdy staje się on niezdatny do spożycia. Kiedy jedzenie jest dobre na etykiecie widoczny jest kod kreskowy. W miarę upływu czasu i uwalniania się amoniaku – etykieta wypełnia się kolorem, zakrywając kod i tym samym uniemożliwiając sprzedaż. Jej dodatkową zaletą jest to, że trudno ją podrobić czy usunąć.
Etykieta ma za zadanie wizualizować świeżość. Kształt klepsydry dodatkowo ma zwracać uwagę kupujących, że wskazuje ona właśnie czas przydatności. Jestem ciekawy co by wymyślili polscy sprzedawcy, bo znając polską mentalność – coś by wymyślili, by ominąć „ten problem”…