Wyświetlacze HUD mogą zwiększać ryzyko wypadków

Coraz więcej producentów aut, instaluje w swych pojazdach wyświetlacze typu head-up display, które bezpośrednio na szybie wyświetlają wiele ważnych informacji, takich jak prędkość, wskazówki systemu nawigacji GPS oraz mijane znaki drogowe. Badania naukowe dowodzą jednak, że tego typu rozwiązania mogą zwiększać ryzyko wypadków.

Wyświetlacze HUD mogą zwiększać ryzyko wypadków
Wyświetlacze HUD mogą zwiększać ryzyko wypadków

Do tej pory można było sądzić, że wyświetlacze typu typu head-up display, które najważniejsze dla kierowcy informacje prezentują bezpośrednio na szybie, dokładnie w jego polu widzenia, poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Dzięki temu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, by spojrzeć na zegary lub ekran nawigacji i może skupić całą swą uwagę na wypatrywaniu ewentualnych zagrożeń.

Naukowcy z Uniwersytetu Toronto uważają jednak inaczej i przeprowadzili nawet badania, które wskazują, że systemy HUD mogą zwiększać ryzyko wypadków, ponieważ rozpraszają uwagę kierowcy. Ich zdaniem problem wynika z tego, że wyświetlacz HUD prezentuje w polu widzenia dane z dwóch źródeł co sprawia, że uwaga kierowcy musi zostać podzielona i trudniej mu się skoncentrować na tym co dzieje się na drodze. Istnieje też ryzyko, że kierowca zostanie rozproszony, gdy dane na wyświetlaczu zmienią się bez ostrzeżenia.

Przeprowadzono dwa komputerowe testy, które miały na celu udowodnienie tej tezy. W pierwszym z nich przed oczami uczestników prezentowano kropki w liczbie od 1 do 9, zaś ochotnicy mieli zgłaszać ich pojawianie się. W drugim teście dołożono do nich czarny kwadrat i uczestnicy musieli obserwować oba elementy. Badania wykazało, że ochotnicy często nie zauważali kwadratu (średnio około 15 razy).

Dodatkowo okazało się, że podczas pojawiania się kwadratu, u obserwujących wydłużyła się prędkość reakcji i to czasem aż o 200 procent. Wygląda więc na to, że oba elementy wzajemnie się zakłócały, co może wpływać na prędkość i precyzję reakcji kierowców.

Z wynikami badań można zapoznać się w dzienniku PLOS. Cała sprawa jest bardzo ciekawa, gdyż systemy HUD stają się coraz popularniejsze i jeśli rzeczywiście mają negatywny wpływ na reakcję kierowcy, może warto to dokładniej zbadać…

źródło

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *