Technologia NASA w autach Jaguara

Jaguar Land Rover zaprezentował już w tym roku wiele interesujących technologii, które być może wkrótce pojawią się w produkcyjnych wersjach aut. Inżynierowie koncernu ciągle pracują jednak nad nowymi wynalazkami, a ich ostatnim pomysłem jest projekt Mind Sense, którego celem jest zmniejszenie wypadków na drogach.

Technologia NASA w autach Jaguara
Technologia NASA w autach Jaguara

Mind Sense wykorzystuje rozwiązania opracowane przez NASA, zaś jego zadaniem jest pomiar poziomu koncentracji kierowcy, poprzez mierzenie aktywności jego fal mózgowych. Wiadomo, że kierowca powinien być skupiony na drodze, tymczasem poziom jego koncentracji może zostać obniżony, np., z powodu stresu lub rozproszenia uwagi wywołanego różnymi czynnikami.

Wystarczy więc chwila nieuwagi, by spowodować wypadek, dlatego stworzono prototypową technologię Mind Sense, która będzie informować kierowcę o spadku poziomu koncentracji. Gdy system wykryje takowy, wówczas kierownica oraz pedały zaczną wibrować, dając w ten sposób znać, że osoba prowadząca auto powinna bardziej się skupić. Jeśli to nie zadziała, wówczas aktywowany zostanie sygnał dźwiękowy, zaś na desce rozdzielczej zapali się odpowiednia ikona.

Niestety na razie technologia monitorowania fal mózgowych wymaga jeszcze sporego dopracowania, gdyż aktualnie wykorzystywane są do tego celu mało wygodne zestawy sensorów zakładanych na głowę, a te nie nadają się do prowadzenia auta. Dlatego w planach jest wykorzystanie sensorów zainstalowanych w kierownicy, które spełniałyby podobną rolę, wykrywając fale mózgowe poprzez opuszki palców. Sygnał jest jednak znacznie słabszy, wymaga więc specjalnych algorytmów, które izolowałyby i wzmacniały fale mózgowe.

Mind Sense nie jest jedyną technologią nad którą pracuje Jaguar Land Rover. Inżynierowie koncernu projektują jeszcze system monitorowania zdrowia kierowcy, bazującego na sensorach umieszczonych w fotelu, który będzie sprawdzał oddech i puls. Oprócz tego prowadzone są też prace nad przewidującym nasze potrzeby systemem infotainment, dzięki któremu kierowca spędzałby mniej czasu bawiąc się opcjami, a bardziej skupiał się na drodze. System wykorzystując kamery wideo śledziłby pozycję ruchów jego dłoni i w ten sposób wykrywał gesty odpowiadające za aktywację określonych systemów, umożliwiając m.in. kontrolowanie klimatyzacji, radia, nawigacji itp.

Firma chce także zastosować system ostrzegający o przekroczeniu limitu prędkości, który działałby poprzez wibrację pedału przyspieszenia, ostrzegając również o przeszkodach na drodze. Póki co wszystkie te technologie to dopiero projekty i nie wiadomo kiedy ujrzymy je w produkcyjnych autach.

źródło

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *