„Niemożliwy silnik” podlega weryfikacji

EmDrive (tzw. niemożliwy silnik) – silnik, który pozornie łamie podstawowe prawo fizyki (prawo zachowania pędu), był już wiele razy badany i w zeszłym roku laboratorium Eagleworks należące do NASA potwierdziło jego działanie w próżni. Teraz tamto badanie jest weryfikowane.

Niemożliwy silnik podlega weryfikacji
Niemożliwy silnik podlega weryfikacji

Obecnie stosowane silniki wymagają gazu pędnego, który wyrzucany jest z silnika i powoduje odrzut statku w kierunku przeciwnym. Silnik nie wymagający do działania takiego gazu byłby rewolucją, bo wszystkie znane nam silniki wymagają do działania gazu pędnego, którego źródło jest ograniczone.

EmDrive jest dziełem Roger Shawyer’a – jednego z najlepszych specjalistów od aeronautyki na świecie. Jego dzieło wygląda jak zamknięty, stożkowy pojemnik, który po wypełnieniu rezonującymi mikrofalami generuje ciąg ku szerszemu końcowi stożka zwiększając pęd układu. Zasada zachowania pędu mówi, że jeśli na układ ciał nie działają siły zewnętrzne – układ ten ma stały pęd.

Roger Shawyer - konstruktor niemożliwego silnika
Roger Shawyer – konstruktor niemożliwego silnika

Ogólny schemat działania niemożliwego silnikaSilnik opiera swe działanie o zjawisko ciśnienia promieniowania. Promieniowanie elektromagnetyczne, po zaabsorbowaniu, odbiciu lub rozproszeniu wytwarza ciśnienie odpowiadające gęstości energii strumienia pola podzielonej przez prędkość światła – a tym samym generuje pewną, bardzo niewielką siłę. Tak zwana prędkość grupowa fali elektromagnetycznej i tym samym generowana przez nią siła, może zależeć od geometrii falowodu, w którym się ona rozchodzi.

Shawyer wymyślił, że jeśli na jednym końcu falowodu prędkość fali będzie znacznie różniła się od prędkości fali na drugim końcu (a taką możliwość daje stożek) to odbijając tę falę pomiędzy dwoma końcami uzyska się różnicę w ciśnieniu promieniowania, a więc siłę wystarczającą do wygenerowania ciągu. System taki jest zamknięty, a więc na pierwszy rzut oka łamie on prawo zachowania pędu, jednak w grę wchodzi einstenowska względność, bowiem według Shawyera sam silnik znajduje się w innym układzie odniesienia niż fale w jego wnętrzu.

Pomimo prezentowania przez Shawyer’a działających prototypów – został on wyśmiany przez kolegów po fachu, którzy określali jego urządzenie „kolejnym perpetum mobile”. Shawyer pracował na szczęście dalej, przygotowywał kolejne prototypy i cały czas je badał czy przypadkiem osiągnięta siła ciągu nie jest wynikiem tarcia, efektów elektromagnetycznych czy nawet zwykłego ruchu powietrza – jednak nie mógł znaleźć błędu.

Dwa lata temu swoją wersję niemożliwego silnika (Cannae Drive) zbudował amerykanin Guido Fetta, któremu udało się przekonać NASA aby przeprowadziła testy i wstępne badania dały pozytywny wynik. Inżynierowie z Eeagleworks postanowili je jednak powtórzyć w próżni aby uzyskać najpewniejsze potwierdzenie. Po umieszczeniu silnika w próżni – kolejny raz potwierdzono, że osiąga on ciąg 30-50 mikroniutonów. To bardzo niewiele, jednak nie zmienia to faktu, że działa on tak jak twierdzi jego wynalazca – łamiąc pozornie zasadę zachowania pędu. Pozornie, bo zdaniem naukowców z NASA w grę wchodzić mogą efekty kwantowe, a dokładniej rzecz biorąc oddziaływanie z pojawiającymi się i po chwili wzajemnie anihilujacymi cząstkami materii i antymaterii w kwantowej próżni.

Możemy mieć do czynienia z naukowym przełomem, dlatego nie może dziwić ostrożność NASA. Jeśli inni naukowcy nie znajdą żadnych błędów i uchybień być może ta historia znajdzie wreszcie szczęśliwy finał i NASA zdecyduje się na budowę pełnowymiarowej wersji silnika.

ibtimes.co.uk

3 thoughts on “„Niemożliwy silnik” podlega weryfikacji

    1. Przyznam się, że nie wiem o co chodzi. U mnie, we wszystkich przeglądarkach działa wszystko dobrze. Wytłumaczcie proszę. Cenię sobie uwagi odwiedzających, zwłaszcza te krytyczne. Gorzej gdy nie wiem o co chodzi…

  1. fajny artykułale wyłącz ten scroll na tej stronie 🙁 co to za pomysł żeby robić scrollowanie inne niż mam normalnie 🙁

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *