MIT pracuje nad wykorzystaniem wiatru jonowego

Inżynierowie z MIT pracują nad lepszym wykorzystaniem zjawiska wiatru jonowego – powstającego gdy pomiędzy dwiema elektrodami o różnej grubości przepływa prąd i przy odpowiednio wysokim napięciu generującego ciąg. Czy w przyszłości będziemy poruszać się jonolotami?

MIT pracuje nad wykorzystaniem wiatru jonowego
MIT pracuje nad wykorzystaniem wiatru jonowego

Dotychczas naukowcy uważali, że ta metoda napędu będzie nieefektywna. Jest jednak zupełnie inaczej – nowe badania przeprowadzone na MIT wykazały, że silnik wykorzystujący zjawisko wiatru jonowego może być dużo bardziej wydajny niż konwencjonalny silnik odrzutowy – na jeden kilowat energii produkuje on 110 niutonów ciągu podczas gdy silnik odrzutowy – 2.

Silniki takie mogłyby być, zdaniem badaczy, używane do napędzania małych i lekkich pojazdów. Posiadają one taki plus, że są ciche i niewykrywalne w podczerwieni (nie produkują ciepła) – zatem mogłyby być idealne do niewykrywalnych maszyn latających.

Budowa takiego silnika jest zasadniczo prosta – wystarczą dwie elektrody – jedna w postaci cienkiego miedzianego drucika (górna) i druga – aluminiowa blaszka (dolna). Wokół górnej elektrody, ze względu na wysokie napięcie jonizacja zachodzi błyskawicznie, a jony są przyciągane do dolnej elektrody, gdzie depolaryzują się i są odpychane w dół – a same odpychają przy tym nie posiadające ładunku cząstki powietrza – co pcha całą konstrukcję ku górze.

Na razie problemem jest to, że aby wytworzyć więcej ciągu – konieczne jest stworzenie większej przerwy pomiędzy elektrodami – dlatego obecnie badacze wyobrażają sobie, że ewentualne samoloty z takimi silnikami byłyby praktycznie przez silnik otoczone.

Ale to nie jedyne potencjalne zastosowania – możliwe że za jakiś czas jonowy wiatr będzie chłodził wnętrzności naszych komputerów będąc rozwiązaniem bardziej wydajnym i cichszym niż wentylatory.

źródło

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *